Başlangıç > nasibi akidesi > nasibi imamı Hasan el-Basri Hz. Nuh a.s’ın namusuna dil uzatıyor

nasibi imamı Hasan el-Basri Hz. Nuh a.s’ın namusuna dil uzatıyor

BİSMİLLAHİR RAHMANİR RAHİM
HAMD OLSUN ALEMLERİN RABBİNE
VE SELAM OLSUN MEVLAMIZ MUHAMMEDE VE TERTEMİZ EHLİ BEYTİNE

bundan sonra… değerli kardeşlerimiz bir yandan Kuran ve Sünneti Nebevi s.a.a ışığında İslam gerçeklerini aktarırken bir yandan da nasibilerin kendi kaynaklarından belgeli bir şekilde akide ve inançlarını aktarmaya devam ediyoruz. bugünkü çalışmamızda sizlere nasibilerin büyük imamlarından Hasan el-Basri’nin Hz. Nuh a.s hakkındaki çirkin ifadelerini aktaracağız. ama öncelikle Hasan el-Basri’nin kimliği ve nasibilerin nezdindeki konumu hakkında bilgi veriyoruz. ez-Zehebi oun biografisinde diyor ki:

الحسن بن يسار [ع] مولى الأنصار، سيد التابعين في زمانه بالبصرة. كان ثقة في نفسه، حجة رأسا في العلم والعمل، عظيم القدر
Hasan b. Yesar, Ensarın mevalisi, kendi zamanında Basrada tabiinin seyyidi, sika (güvenilir), ilim ve amelde hüccet, değeri yüce bir kişidir.

ez-Zehebi, “Mizan el-İtidal”, 1/527, 1968-ci ravi

hakkında daha fazla bilgi ala bilmeniz için türkçe olan ehli sünnet sitesinden onun hakkında link bırakıyorum: Hasan el-Basri kimdir?

işte nasibiler nezdinde böyle bir makamda bulunan bu kişi Hz. Nuh a.s’ın namusuna dil uzatmakta, zevcesini zina ile suçlamakta, oğlunun ise veledi zina olduğunu idda etmektedir.

resimde gördüğünüz ehli sünnetin hadis, rical ve tefsir alanın büyük imamı olan ibni Ebi Hatem’in “Tefsiri ibni Ebi Hatem”  diye meşhur olan tefsir kitabıdır, işaretlenmiş yerde şu ifadeler var:

حَدَّثَنَا أَبِي ، ثنا عُمَرُ بْنُ عَوْنٍ ، ثنا هُشَيْمٌ ، عَنْ عَوْنٍ ، وَمَنْصُورٍ ، عَنِ الْحَسَنِ ، فِي قَوْلِهِ : إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ سورة هود آية 46 قَالَ : لَمْ يَكُنْ أَبِيهِ
…Mansur Hasan el-Basri‘den “O, asla senin ailenden değildir.” (Hud 46) ayeti ile ilgili olarak şöyle rivayet etmiştir: “yani senin oğlun değildir”

“Tefsiri ibni Ebi Hatem”, Hud 46 tefsiri, hadis 11778

bu hadisin isnadındaki tüm raviler sika (güvenilir) ve isnadı muttasıldır, ek olarak ibni Ebi Hatem tefsirin mukaddimesinde (sayfa 14) sadece sahih hadisleri tefsirine aldığını bildirmektedir. hadisten görüldüğü gibi Hasan el-Basri Hz. Nuh a.s’ın kafir olan oğlunun aslında onun oğlu olmadığını söylemektedir. peki ya kimin oğlu idi? bunu yine Hasan el-Basri cevaplıyor:

resimde gördüğünüz yine “Tefsiri ibni Ebi Hatem”dir, işaretlenmiş yerde şu ifadeler var:

حَدَّثَنَا الْمُنْذِرُ بْنُ شَاذَانَ ، ثنا هَوْذَةُ ، ثنا عَوْنٌ ، عَنِ الْحَسَنِ أَنَّهُ قَرَأَ : عَمِلَ غَيْرَ صَالِحٍ قَالَ : كَانَ وَلَدَ زِنْيَةٍ ، وَكَانَ يُنْسَبُ إِلَيْهِ فَنَفَاهُ اللَّهُ مُنْذُ يَوْمِ الْغَرَق
…Avane şöye rivayet etmiştir: Hasan el-Basri’ye “o salih olmayan bir ameldir” (Hud 46) ayetini okudum, dedi ki: “o (Nuh a.s’ın oğlu) zina çocuğudur, ve ona (Nuh a.s) nispet ediliyordu”

“Tefsiri ibni Ebi Hatem”, Hud 46 tefsiri, hadis 11781

öceki hadis gibi bunun da senedindeki tüm raviler güvenilir ve isnadı da muttasıldır, hadis sahihtir. ve hadisten de açıkca görüldüğü gibi Hasan el-Basri Hz. Nuh a.s’ın oğlunun veledi zina olduğunu söylemektedir. yine bu konuda ehli sünnetin hadis, tarih ve tefsir alanında büyük alimi olan Taberi de kendi tefsirinde hadisler rivayet etmiştir.

resimde gördüğünüz Taberi’nin “Camiul Beyan” adlı “Tefsiri taberi” diye meşhur olan tefsir kitabıdır, işaretlenmiş yerde şu ifadeler var:

حدثنا بشر قال ، حدثنا يزيد قال ، حدثنا سعيد ، عن قتادة ، قال : سمعت الحسن يقرأ هذه الآية : ( إنه ليس من أهلك إنه عمل غير صالح ) ، فقال عند ذلك : والله ما كان ابنه . ثم قرأ هذه الآية : ( فخانتاهما ) ، [ سورة التحريم : 10 ]
…Katade dedi ki: Hasan el-Basri’nin şu ayeti okuduğunu duydum: “o senin ailenden değildir, o salih olmayan bir ameldir” (Hud 46) sonra dedi ki: “Vallahi! oğlu değildi” sonra ise şu ayeti okudu: “ikisi de ihanet etti” (Tahrim 10)

“Tefsiri Taberi”, 12/427, Hud suresi 46-cı ayetin tefsiri

bu hadiste önceki iki hadis gibi senedi sahih bir hadistir ve hadisten de açıkca görüldüğü gibi Hasan el-Basri Hz. Nuh a.s’ın bu oğlunun aslında kendi oğlu olmadığını, zina çocuğu olduğunu söylemekte ve Tahrim suresindeki “ikiside ihanet etti” ayetini de buna delil olarak sunmaktadır yani Hasa el-Basri’ye göre ayette geçen “ihanet” zinadır.

Kategoriler:nasibi akidesi Etiketler:
  1. Henüz yorum yapılmamış.
  1. No trackbacks yet.

Yorum bırakın