Başlangıç > nasibi akidesi > Mücahid el-Mekki: “Al-i İmran suresi 81-ci ayette hata var”

Mücahid el-Mekki: “Al-i İmran suresi 81-ci ayette hata var”

BİSMİLLAHİR RAHMANİR RAHİM
HAMD OLSUN ALEMLERİN RABBİNE
VE SELAM OLSUN MEVLAMIZ MUHAMMEDE VE TERTEMİZ EHLİ BEYTİNE

bundan sonra… değerli kardeşlerimiz nasibilerin sapkın ve küfür dolu akidelerini kendi kaynaklarından sahih senedlerle ve belgeli bir şekilde sizlerle paylaşmaya devam ediyoruz. bu çalışmamızda nasibi imamlarından Mücahid b. Cabir el-Mekki’nin Kur’an hakkındaki inancını sizlerle paylaşacağız.

mucahid al-i imran 81-taberimucahid al-i imran 81-taberi1mucahid al-i imran 81-taberi2

resimde gördüğünüz nasibilerin tefsir, hadis ve tarih alimlerinden Taberi’nin “Tefsir et-Taberi ” adlı kitabıdır, işaretlediğim yerde şu ifadeler var:

حدثني محمد بن عمرو قال : حدثنا أبو عاصم ، عن عيسى ، عن ابن أبي نجيح ، عن مجاهد في قوله : ” وإذ أخذ الله ميثاق النبيين لما آتيتكم من كتاب وحكمة ” قال : هي خطأ من الكاتب ، وهي في قراءة ابن مسعود : ” وإذ أخذ الله ميثاق الذين أوتوا الكتاب
bana Muhammed b. Amr anlattı, dedi ki: Ebu Asım bana İsa’dan, o ibni Ebu Necih’ten, o da Mucahid’den “Allah kitap ve hikmet verdiği zaman nebilerden misak almıştı” (Al-i İmran, 81) ayeti hakkında şöyle anlattı, dedi ki: bu katiplerin hatasıdır, ibni Mesud’un kıraatı şöyledir: “Allah kitap verdiklerinden misak almıştı”

حدثني المثنى قال : حدثنا أبو حذيفة قال : حدثنا شبل ، عن ابن أبي نجيح ، عن مجاهد مثله
bana Müsenna anlattı, dedi ki: bana Ebu Huzeyfe anlattı, dedi ki: Şabil bana ibni Ebu Necih’ten, o da Mucahid’den (yukarıdaki hadisin) mislini anlattı.

Taberi, “Tefsir et-Taberi”, 5/538-539

EK 1: hayasız ve Ebu Ali Efendi en-nasibi’nin kopyacısı olduğunu defalarca belgelediğimiz nasibi Araz Hasanzade kendi küfür dinini elinden geldiğince inkar etmeğe çalışmaktadır. bu yüzden bizimbu çalışmamız hakkında kendi blogunda kendi kıt aklı ile bize karşı reddiye hazırlamıştır. nasibi reddiyesinde bu nakilin Mücahid el-Mekki’den sahih olarak aktarılmadığnı idda etmekte ve buna dair 3 yönden delil sunmaktadır. nasibi diyor ki:

Tarih Ibni Muinde Şuna rastlamaktayız;

سمعت يحيى يقول: قال: سفيان بن عيينة تفسير مجاهد لم يسمعه منه إنسان إلا القاسم بن أبي بزة فقلت ليحيى: فابن أبي نجيح لم يسمعه من مجاهد؟ قال: هكذا قال: سفيان وقال يحيى شبل بن عباد أيضاً هكذا أي لم يسمعه
(Ravi diyor) Yahyani (Ibn Muin) Şöyle derken duydum : Sufyan ibn Uyeyne  dedi : Kasım İbni Ebi Zebbahtan başka kimse Mücahidin tefsirini(yorumunu) duymamıştır, Ve ben (ravi) Yahyaya sordum : İbni Ebi Necihtemi Mücahitten işitmedi? O dedi : Elbette, ve Sufyan dedi : Yahya Şabel ibn ibad  aynı şeyleri dedi, o ( ibn Ebu Necih) ondan işitmemiştir.

Tarih İbni Muin,cilt 1,sayfa 15

Ibn Hibban diyor

لم يسمع التفسير من مجاهد أحد غير القاسم بن أبى بزة
Kasim İbni Ebu Zebbahtan başka hiçkimse Mücahitten tefsiri(yorumu) işitmemiştir

Sikat İbni Hibban,cilt 7 sayfa 331

Samaninin El Ensabinda şunu okumaktayız:

قال يحيى القطان: لم يسمع ابن أبي نجيح التفسير من مجاهد
Yahya Ibni Kattan dedi : Ibni Ebu Necih Mücahitten Tefsir işitmemiştir

El Ensab,cilt 1,sayfa 97

İmam Buhari ayni şeyi kendi kitabi “Tarih el Kebir” de söylemiştir, bkz: Tarih el Kebir,cilt 5,sayfa 233

Tehzib el Tehzipte şununla karşilaşiyoruz:

وذكره النسائي فيمن كان يدلس
Nesai onu(İbni Ebu Necihi) Tedlis edenlerin içerisinde zikretmiştir

Tehzib et Tehzib,cilt 6,sayfa 50

El Alai aynı şeyleri “Camiut Tahsil fi ahkam el Merasil”-de söylüyor, bkz: Cami ut tahsil fi ahkam el marasil cilt 1/ sayfa 107

İbni Ebu Necih Muteziledir:

İmam Zehebi “Tarihul Islam”da şöyle diyor:

وقال يحيى القطان : كان معتزليا
Yahya ibn Kattan dedi  ki o (i.e ibn Ebi Necih) Mutezileydi.

Tarihul Islam,cilt 1,sayfa 1007

Netice: Ibni Ebu Necihle Mücahit arasında İnkıta(kopukluk) vardır,Ayni zamana İbni Ebu Necih Tedlis yapan Mütezileden olan bir kimsedir.Yani sonuç olarak rivayet zayıftir ve hüccet niteliği taşiyamaz.

ve ben cevaben derim ki: sırf kendini ıspatlaya bilmek için çabalamak ve bu yüzden her hangi bir konuyu genel olarak ele almamak, o konuda sadece kendi işine gelenleri görmek klasik bir nasibi taktiğidir. nasibinin burada söylediklerinin tümünün cevabı bizzat kendi rical kaynaklarıda vardır.

onun “ibni Ebi Necih Mücahid’den duymamıştır” sözüne ve bu koudaki delillerine kendi imamı ez-Zehebi şöyle cevap vermektedir:

وعن بعضهم قال : لم يسمع ابن أبي نجيح كل التفسير من مجاهد . قلت : هو من أخص الناس بمجاهد
bazıları “ibni Ebi Necih Mücahid’den asla tefsir duymamıştır” demiştirler. ben (ez-Zehebi) derim ki: “o (ibni Ebi Necih) Mücahid konusunda insanların en hasıdır”

ez-Zehebi, “Siyer”, 6/126

nasibilerin saptırıcılarından olan ibni Teymiyye de bu konuda diyor ki:

وقول القائل : لا تصح رواية ابن أبي نجيح عن مجاهد جوابه : أن تفسير ابن أبي نجيح عن مجاهد من أصح التفاسير، بل ليس بأيدى أهل التفسير كتاب في التفسير أصح من تفسير ابن أبي نجيح عن مجاهد
bazılarının “ibni Ebi Necih’in Mücahid’den rivayeti sahih değildir” sözüne gelince, cevap: ibni Ebi Necih’in Mücahid’den aktardığı tefsir tefsirlerin en sahihidir hatta ehli tefsirin elinde ibni Ebi Necih’in Mücahid’den olan tefsirinden daha sahih bir tefsir mevcut değildir.

ibni Teymiyye, “Mecmu el-Fetava”, 5/402

ve nasibilerin büyük hadis imamı olan Buhari “es-Sahih” kitabında ibni Ebi Necih’in Mücahid’den olan rivayetlerini aktarmıştır. örnek verecek olursak, Buhari diyor ki:

حدثنا أبو نعيم قال حدثنا إبراهيم بن نافع عن ابن أبي نجيح عن مجاهد قال
bana Ebu Nuaym anlattı, dedi ki: İbrahim b. Nafi bana ibni Ebi Necih’den, o da Mücahid’den anlattı, dedi ki:

Buhari, “es-Sahih”, Hayz kitabı, hadis 306

ibni Ebi Necih –> Mücahid senedi ile Buhari bir çok hadis rivayet etmiştir. mesela “es-Sahih”, İlim kitabı, hadis 72‘de bir hadis ve yine “es-Sahih”, Talak kitabı, hadis 5029‘da başka bir hadisi rivayet etmiştir.

dolayısı ile bu konudaki itirazlar yersiz ve anlamsızdır ve bu itirazların tümüne Buhari’nin rivayet ettiği hadisler cevap vermek için yeterlidir. ama nasibinin “ibni Ebi Necih muteziledendir” sözüne gelice, evet doğrudur, ibni Ebi Necih mutezile akidesine mensup olmuştur ama bu onu sika (güvenilir) olmaktan çıkarıp yalacı mı yapıyor ki?

EK 2: geçen defa cevabını verdiğimiz nasibi Araz Hasanzade yine kendi kıt aklınca bize cevap yazmış, nasibi diyor ki:

Cevap: Rafizinin Buhariden getirmeğe çalıştığı delillere gelince:

Ilk Önce onu belirteyim ki,İbni Ebu Necihin Müdellis olduğunu daha önce söylemiştik:(bkz:Tehzib et Tehzib,cilt 6,sayfa 50)

Şimdide şunları söylüyelim: Imam Nevevi Müslim Şerhinde şöyle diyor:

ما كان فى الصحيحين عن المدلسين بعن فمحمول على ثبوت سماعهم من جهة أخرى
Sahiheynde Müdellislerden “an”-”عن”- ile mevcut olanlar onu başka bir elden(başka birinden) duyulmasi kanıtına dayanıyor

Şerh Müslim cilt 1/ sayfa 175

Ümdetul Karide Şöyle denmekte:

وكل ما كان في الصحيحين عن المدلسين بعن فمحمول على سماعهم من جهة أخرى
Sahiheynde Müdellislerden “an”-”عن”- ile mevcut olan herşey (onlarin) başka bir elden(başka birinden) duyulmasına esaslaniyor

Umdatul Kari cilt 2/ sayfa 130

Yani, İbni Ebu Necihin Mücahitten olan “an” ile olan  nakilleri  delil niteliği taşımaz.Sebepte Ümdetül Karideki ve Müslim Şerhindeki yukarıda bahsettiklerimizdir.Ikinci olarakta,Imam Buharinin İbni Ebu Necihin Mücahitten nakli ile bağli sözlerine yukarıda yer vermiştik. (Bkz:Tarih el Kebir,cilt 5,sayfa 233).Yani rafizinin Buhariden getirdikleri delil gibi kullanilamaz

ve ben cevaben derim ki: hem nasibinin burada Nevevi ve Ayini’den aktardıkları ve hemde Buhari’nin “Tarihul Kebir” kitabından delil diye getirdikleri bizim aleyhimize değil, lehimize delildir. çünkü, ibni Ebi Necih’in Mücahid’den duymamış olduğunu söyleyenler bile onun hadislerinin sıhhatini kabul etmektedirler. bakalım nasibinin delil diye getirdiği Buhari “Tarihul Kebir”de neler söylüyor:

عبد الله بن يسار أبو يسار وهو عبد الله بن أبي نجيح المكي سمع طاوسا وعطاء ومجاهدا وأباه سمع منه الثوري نسبه بن عيينة قال يحيى القطان لم يسمع بن أبي نجيح من مجاهد التفسير كله يدور على القاسم بن أبي بزة
Abdullah b. Yesar ve o Abdullah b. Ebi Necih el-Mekki’dir. Tavus, Ata, Mücahid ve babasından duymuştur. Yahya el-Kattan dedi ki: “ibni Ebi Necih Mücahid’den tefsir duymamıştır, rivayet ettikleri Kasım b. Ebi Bezie’dendir.”

Buhari, “Tarihul Kebir”, 5/233, 767-ci ravi

yani Buhari’nin kendisi bile ibni Ebi Necih’in Mücahid’den duyduğunu söylemektedir yoksa Nevevi veya Ayini gibi bir başka yoldan geldiği için almamıştır onun rivayetlerini. bilemiyorum, nasibilere göre kim daha üstün bu hadis ilminde? Buhari mi yoksa diğerleri mi? bunu ayırt etmenin derdini nasibi çeke dursun, bizde nasibiye başka bir tokat atalım. bu tokat ibni Ebi Necih’in Mücahid’den duymadığını söyleyen Yahya el-Kattan gibi alimlerden gelmektedir. nasıl mı? şöyle ki, Yahya el-Kattan ve benzerlerine göre ibni Ebi Necih Mücahid’den direk duymamıştır, kendisi ile Mücahid arasında vasıta vardır ki, bu vasıta Kasım b. Ebi Bezie’dir ve Kasım nasibi ricaline göre sika (güvenilir)’dir. yani dolayısı ile yine onun rivayetleri sahih olmaktadır 🙂

ek olarak nasibiye bir daha kendi imamları adına tedlis yapmamasını öneririz, hiç olmazsa onlara saygısı varsa. burada kendi imamın Buhari’nin sözlerini yanlış lanse ederk neyi elde etmeğe çalışıyorsun?

not: nasibiye ikinci bir önerimiz de yazı yazarken biraz dikkatli olması yönündedir. onun kendisi gibi çirkin olan yazı biçimini düzeltmekten bıktık.

Kategoriler:nasibi akidesi Etiketler:
  1. Henüz yorum yapılmamış.
  1. No trackbacks yet.

Yorum bırakın